NIEUW ZEELAND DEEL 2: NOORD NAAR ZUID - Reisverslag uit Muriwai Beach, Nieuw Zeeland van Sara Opstal - WaarBenJij.nu NIEUW ZEELAND DEEL 2: NOORD NAAR ZUID - Reisverslag uit Muriwai Beach, Nieuw Zeeland van Sara Opstal - WaarBenJij.nu

NIEUW ZEELAND DEEL 2: NOORD NAAR ZUID

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

21 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Muriwai Beach

NIEUW ZEELAND: deel 2
BEGIN FEBRUARI
We hadden dus een mega-coole van gekocht, met bed (dat kon omgetoverd worden tot tafel met banken), kastjes, ijskast, potten, pannen, bestek, gasvuur,... Enfin, alles wat we nodig hadden. Eerst stoppen voor de nodige 'supplies' en we konden vertrekken!
EERSTE STOP: RAGLAN, dé surfspot van nieuw Zeeland! Na een 1e nacht in de van, we hadden al vrienden gemaakt met onze buurvrouw, Frankie, ben ik mijn surfskills nog maar eens gaan proberen 'improven' (sorry, maar soms heb ik het dus dat ik de Nederlandse woorden al niet meer vind... Excuses!)
In elk geval, uurtje board gehuurd en toch weer 3 keer anderhalve seconde rechtgestaan... Zou het dan toch niks voor mij zijn? Of moet ik blijven oefenen en mezelf wat meer tijd geven...? Op het strand kwamen we Frankie weer tegen en zijn we tot de volgende ochtend samen gebleven! In raglan nog naar de plaatselijke markt geweest, plaatselijke OPSHOP bezocht (lonely planet voor 1$!!! En jammer genoeg ook weer boeken! :) ) en dan op weg naar HOBBITON! De set van 'The shire' van lord of the rings. (Lees: vééééél toeristen, net iets te duur, maar leuk om te zien!) hobbithuisjes en de herberg waar we een drankje mochten nuttigen! Volgende stop: WAITOMO CAVES (ook weer nét iets te duur... Alles in nieuw Zeeland is redelijk aan de dure kant...) waitomo dus, eeuwenoude grotten met miljoenen 'glowworms' niet hetzelfde als vuurvliegjes, gloeiwormen in het Nederlands?? Enfin, het was supermooi! In een bootje in de grot, leek als een sterrenhemel! Prachtige dieren! Coole grotten!
Intussen hadden we ook wat problemen met de van... Hij (of zij?) lekte water, koelwater ofzo? :) gelukkig kende nicky veel van auto's! Toch voor de zekerheid bij een garage gestopt, bleek het dopje van het waterreservoir versleten! Dat viel mee! :)
Intussen was het dus al bijna half februari en wilde ik zo snel mogelijk naar het zuideiland, omdat het weer daar het eerst op herfst zou gaan lijken (en laat ik nu net van de zomer houden! :) ) dus kozen we voor de route naar het zuiden met de minste 'toeristische' dingen. Langs de FORGOTTEN WORLD HIGHWAY naar MOUNT TARANAKI! Prachtige route! Eigenlijk ál de wegen in NZ zijn prachtig! Langs deze route vonden we: watervallen, swingbridges, prachtig woud, gorges, views, een super smalle tunnel (hobbithole) waar zelfs ik even claustrofobie kreeg! En dan mt taranaki die opduikt! Een mega grave vulkaan! Super!
We sliepen aan de voet van taranaki in STRATFORD, jawel, Shakespeare was dominant aanwezig! Onder andere een klokkentoren die op bepaalde uren Romeo en Julia speelde, mijn interesse was gewekt! Effe wachten tot het juiste moment en de toren opende ramen en deurtjes waar eerst Romeo, dan weer Julia, dan eens samen, naar buiten kwamen en stukken tekst reciteerden. Helemaal iets voor mij! Én, we waren de enige toeschouwers! Zoiets tovert een glimlach op mijne snoet! (Omdat ik dis een grote fan ben van de teksten voor diegenen die dat nog niet van mij wisten! :) )
Ik denk dat we van hieruit redelijk direct naar wellington zijn gereden. Gestopt om de ferry te boeken en wandelschoenen voor nicky te kopen (dat heb je wel echt nodig in NZ!). In wellington hebben we 's avonds afgesproken met Joe, die kenden we ook van de duiktrip!
Oh ja! We waren nog ergens aan een strand gestopt, daar was een mini-camping. Je moest bij het huis ernaast zeggen dat je er wilde blijven en de man besliste dan hoeveel je moest betalen. Voor mij was het gratis :). Daar hebben we de enige andere gasten leren kennen (die wel iets moesten betalen :) ) een Nederlands koppel met een grote campervan! Uiteindelijk hebben we de hele avond in de campervan doorgebracht en samen gegeten! Grappig koppel!
14 FEBRUARI
Ferry van noord naar zuid, SUPER hevige zee in de Cook strait! Topdek was gesloten! Wij zaten op niveau 8 en zelfs daar 'smashten' de golven tegen de ramen! (Veel mensen met papieren zakjes :) ) ni normaal!!!
Aangekomen op het zuid eiland gingen we naar BLENHEIM. Daar had ik een adres gekregen van vrienden van Erik s. (Beste?) vriend van ons mama (alle 1 van de beste vrienden toch he :) ! Jaap en Mirjam gingen ons ontvangen! Maar eerst gingen we naar het Marlborough wine festival, dat net die dag plaatsvond. Ontelbare wijnhandelaars die hun wijn verkochten per glas of per 'taste', live muziek (niet zo goed als psi... Heb ons proberen te verkopen, maar ik kreeg de manager niet te spreken :) ) lekker eten, veel (zatte) mensen en een stralende zon! Heerlijk! Alhoewel dat ik op zo'n momenten ook al uitkijk naar de festivals in België met mensen die ik ken! Maar socializen met onbekenden is natuurlijk geen probleem voor mij. Na het festival gingen we naar Jaap en Mirjam. WAUW!!!! Wat een domein, wat een huis, wat een mensen, wat een logeerkamer/badkamer, wat een eten!!!
DANKJEWEL ERIK!!!!!!! (Meer info over festival en het beetje vreemde einde wederom voor privé gesprekken! Live :) niet te typen!)
Even op adem komen op deze prachtige plaats was méér dan welkom! Ik heb Jaap geholpen in zijn wijngaard, we zijn samen naar een optreden geweest van een plaatselijke band, we hebben rummikub gespeeld, gezwommen met Mirjam, gespeeld met de hond, over de sterren geleerd, véél muziek beluisterd (oa héél tubular bells :) ) HEERLIJK! Maar jammer genoeg was het na 3 nachten tijd om door te gaan. We kregen 2 warme slaapzakken te leen mee voor de koude nachten in het zuiden en véél tips!
1e stop in het zuideiland (dagtrip van blenheim) QUEEN CHARLOTTE DRIVE, misschien wel de mooiste weg ter wereld! Nadien ABEL TASMAN! Kajaktrip geboekt via bookme (website waar je activiteiten met korting kan boeken, nieuw speeltje na gumtree!) 's avonds met de kajakbegeleider en wat vrienden en 2 andere kajakkers iets gaan drinken. Volgende dag boot genomen om in het national park een wandeling te doen. Je kan daar ook een 'Great walk' doen: meerdere dagen wandelen in het park en slapen in een hut of een tent (dus een redelijk zware rugzak meezeulen!) we zagen veel mensen met zware rugzakken en we zeiden: oh my god! Waarom wil je zoiets! Da kan ik nooit!!! (Binnenkort zijn jullie even verbaasd als ik. Meer info volgt :) )
Mar dus: ABEL TASMAN, prachtige stranden, helblauw water, foto's trekken elke 5 minuten, wederom prachtig! Na Abel tasman gingen we naar GOLDEN BAY.
Bijna daar namen we een lifter mee die op weg was naar WHARARIKI BEACH. Was al redelijk late namiddag, maar volgens hem het beste moment! Dus, wij gingen ook! Ik weet het, het wordt saai, maar opnieuw! WAUW!!!! Wat een strand! Met prachtige rotsformaties en omdat het laagtij was, kon je naarde rotsen wandelen waar zeehonden aan het spelen waren! Zóóóó schattig!!!! Uren kon ik daarnaar kijken! Baby's en ouders! Op een gegeven moment was zo'n pup zo dichtbij dat ik elke keer een stap achteruit moest zetten, of hij beet in mijn tenen (en dat raden ze niet aan!) Wat een ervaring! Vergeet ik nooit!!
Oh my god! Boekje is vol!
Volgende verslag vanuit Anne's boek!
BYE!!!!

  • 21 Maart 2015 - 12:03

    Koen Van Opstal:

    WAUW !!!!!
    Sara, wat je allemaal beleeft. Teveel om los te lopen Groovy !!!
    Ik wou dat ik erbij kon zijn om in Hobbitstee te socializen.
    Begint mijn vloms nu ook te verengelsen ?
    Ik kijk toch al uit naar onze meet and greet (i do it again) in The Icebear Beach Hotel in Negombo.
    Iedereen nu surfen. Damned, where do they meet ? Een Reisgezelschap met negenen, waar heb ik dat nog gelezen ? Erg benieuwd naar de vele verhalen die we hier niet konden lezen.
    Keep cool en see you soon.
    Papa.

  • 21 Maart 2015 - 12:32

    Chris:

    Kei tof je avonturen te lezen! schitterende verhalen. je leeft dubbel, wie kan je ongelijk geven? GENIET ervan! grtjs, Chris

  • 21 Maart 2015 - 13:04

    Livina:

    Hoi Sara!
    Leuk te om je verhalen van Nieuw-Zeeland te lezen, brengt toch steeds wat heimwee mee :-).
    Toen wij er waren hebben we het verhaal achter de konijntjes en possums gehoord.

    Oorspronkelijk stond Nieuw-zeeland bekend om bont van zeehonden. Toen na verloop van tijd er bijna geen zeehonden meer waren dachten de europese kolonisten: hey wij hebben thuis konijnen rondlopen: hebben veel vacht en wol, ideaal dus!. Probleem was dat er in Nieuw Zeeland geen roofdieren zijn en omdat de konijnen dus kweekten gelijk konijnen werd Nieuw Zeeland een konijneneiland. De Australiërs zeiden: hey wij hebben een roofdier: de possum: die zullen de konijntjes wel vangen én zij hebben ook een vacht om bont van de te maken: ideaal dus!
    Probleem was dat de possums ipv de konijntjes de vogels die niet konden vliegen (lees kiwi's) opaten... Dus heeeel veel konijnen en possums en bijna geen kiwi's en andere bijzondere vogels meer.

    ik dacht dat ze daarna nog eens het idee hadden om katten in te voeren die dan de possums zouden vangen, maar ook hier: zij gingen voor de vogels zonder vleugels die echt een vogel voor de kat waren...

    Daarom dat je in de toeristische winkel zaken kan kopen die gemaakt zijn van vacht van de possums en ze blij zijn als er een konijn of possum gevangen wordt.

    Voila, dat was het geschiedenislesje :-). veeeeeel plezier daar! het is daar echt ongelooflijk he.
    Vergeet zeker niet Marlborough Sound te doen met een cruiseschip (1 nacht overnachten) echt de moeite!!!

    Groetjes
    Livina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Muriwai Beach

Sara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 32044

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2014 - 03 Oktober 2014

De wijde wereld in! (of toch het oosten!)

06 Februari 2007 - 04 Mei 2007

Poku fu ala sma (Suriname)

Landen bezocht: