Het is weer voorbij, die droge tijd.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sara Opstal - WaarBenJij.nu Het is weer voorbij, die droge tijd.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sara Opstal - WaarBenJij.nu

Het is weer voorbij, die droge tijd....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sara

17 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Ja, ja, de vakantie zit er alweer op. Ik ben al terug bijna twee weken op school bezig. Natuurlijk hebben we de vakantie nog in stijl afgesloten. Normaal gingen we het laatste weekend met het grootste deel van de groep naar Isadau, maar door een samenloop van omstandigheden en een rits toevalligheden ben ik uiteindelijk met Katrien en Lies voor vier dagen naar elders geweest.
De eerste dag zijn we met de bus (4u) en de boot (halfu) (of wat dacht je!) naar Danta Bai geweest. Super mooi, jullie hebben mijn slaapplaats daar al gezien he! Een klein vakantiedorpje aan de rivier met stroomversnellingen en een mooi stukje oerwoud. Daar waren we samen met een Nederlands koppel, echt leuke mensen.
Ik moest trouwens niet in de hangmat slapen, maar de huisjes hier durven weleens muf te ruiken en zeg nu zelf, als je daar kan wakker worden, dan moet je toch geen twee keer nadenken!!!!
De volgende dag zijn we met de boot verder gegaan (toch wel 3u dacht ik, of langer, ik weet het al niet meer...) naar Tonka eiland, dat ligt onder Brownsberg in het Brokopondo meer. De tocht was redelijk hevig. Eerst moesten we over verschillende sula’s (stroomversnellingen en soms heuse wartervalletjes), een keer moesten we zelfs uitstappen, ging de boot alleen, met onze bagage, van de waterval en moesten we daarna langs een rots in de boot klimmen... Daarna kwamen we op het stuwmeer aan, overal komen de dode bomen van de dorpen die er vroeger waren boven water, speciaal zicht! En daarna begon het super hard te regenen en te stormen. Dan zijn we even gestopt om onder water te schuilen. Net een bad!!!!
Daar aangekomen waren we ’s avonds na het eten rustig een spelletje aan het spelen, toen enkele meisjes kwamen vragen om mee te gaan dansen. Super!!!! Met de kindjes en de vrouwen van het dorp onder een lelijke tl-lamp vollen bak dansen. Wat een beweging zit er toch in die mensen!
De volgende dag zijn we dan gaan vissen op piranhas in het meer. Grappig hoor, eerst met een net op kleine visjes vissen en dan met onze vangst piranhas vangen. Zaten we daar zwetend in ons bootje met onze hengels.... Katrien had elke keer beet, hoewel, ze aten haar aas gewoon weg zonder dat ze zich vastbeten in de hengel. Tot plots.... Mijn hengel zo hard begon te trekken dat ik recht sprong en begon te trekken aan mijn hengel.... Ik kreeger geen beweging in, man, wat hing daaraan... ik was helemaal euforisch!! Ik trok en trok en trok totdat... dat ding waar ze zich in moeten vastbijten eraf was (ben even het woord kwijt, ook een nevenverschijnsel van lang in suriname te zijn...)Dus ik helemaal wild.... Wow, wat was dat!!!! Een tijdje later had Marcus (die Nederlandse jongen) hetzelfde voor. Maar wat zei die? Oei mijn hengel zit vast in een boom.... Jonge, jonge, mijn teleurstelling was groot. Dat zal dus bij mij ook obverkomen zijn. Maar mijn eerste verhaal is toch shower he!!! Uiteindelijk heeft Marcus er toch een kunnen vangen, dus was onze tocht in orde!!!
De laaatste dag hebben we dan afscheid genomen van onze Nederlandse vrienden en zijn wij met z’n drie nog een dagje gaan kanoën. Op vier kinderen. Niet bijster spectaculair... Het was er wel heel mooi, maar het spijtige was, dat daar alle Surinamers hun buitenverblijf hebben, dus dat we nogal veel bekijks en geroeps hadden... Maar voor de rest wel een ervaring natuurlijk, het is eens iets anders dan de Nete of de Lesse. Wie heeft daar trouwens zin in, om da van de zomer eens te doen. Anneke? Gingen we da vorige zomer al ni doen? In ben al getraind he!!
Nu ben ik dus terug met mijn stage bezig. Nog een weekje oefenen en de laatste week zijn het dan de optredens. Spannend hoor. Ik hoop dat het gaat lukken en dat het niet gaat regenen. Want met het einde van de vakantie is ook het einde van de droge tijd ingeluid precies.
29 april is het de musical en 30 april is het de leerlingenvoorstelling van de muziekschool in de congreshal op het onafhankelijkheidsplein, grand chique zenne!!! Ik probeer zoveel mogelijk beeld en geleuidmateriaal mee te brengen!!!
Ik heb trouwens ook al een koorboek gevonden met Surinaamse liederen! Het is van de EBGS, wie kent dat? Ik kende het in elk geval niet voor ik hier was. Zullen we weer een prijsvraag inlassen? Hahaha
Ohja, over regen gesproken, ik ben gisteren in de regen gevallen met de fiets Auw... Ik wilde schuilen, maar de rand van de weg stond al onder water van de vorige regenbui, dus fietste ik in een put die ik niet zag en viel ik... Heel mijn mooie bruine been onder het bloed en de schrammen... Nu prikt het nog een beetje, maar het is al beter....
Zo nu zijn jullie weer een beetje mee. Nu sla ik mijn computer op de keukentafel toe en ga ik naar de muziekschool!!!
Misschien tot binnenkort!!
Saran Tongo
xx

  • 18 April 2008 - 07:30

    Annemiekes:

    Hoi Saran Tongo!
    Wel wel, die verhalen worden hoe langer hoe sjieker! Geweldig!
    De laatste loodjes! 't begint allemaal wel te korten he?
    'k zal blij zijn als ik je terugzie!
    Doe da nog goed daar en tot snel!!!!

    XXX

  • 18 April 2008 - 12:11

    Tante Chris:


    hoi saran tongo

    we zijn blij te lezen dat je naast je taken daar, ook nog volop geniet van het land en zijn bewoners!
    doe dat nog zo veel mogelijk want hier is het maar gewoontjes...koud, de bomen beginnen zachtjes aan groen te worden, op tijd en stond wat regen,nog niet echt lente...
    prachtige foto's !!!
    't doet een mens zin krijgen...
    nog eventjes en je bent weer thuis, met hopen goede herinneringen en heel wat ervaring rijker.
    doedanoggoe daar in her verre suriname en tot binnenkort.
    dikke kussen van nonkel gie en van mij
    nb. morgen zien we je zus en mama, dus dan zullen we misschien nog wat verhalen over jou krijgen...xxx

  • 20 April 2008 - 19:02

    Tante Nora:

    Dag Sara,

    Wat een belevenissen allemaal. Schuilen onder water lijkt mij interessant. Uit alles wat ik al gelezen heb kan ik alleen maar afleiden dat het echt de moeite waard is geweest. Ik ben wel wat jaloers op jouw bruin kleurtje want hier komt de zon er maar zo nu en dan eens door. Dat van die Surinaamse muziek lijkt mij ook wel wat. Is dit iets voor Vialta? Vallen zou ik maar achterwege laten, kwestie van heelhuids terug naar huis te keren. Het ga je nog goed.

    Tante Nora

  • 21 April 2008 - 15:21

    Lieve:

    Allee, nog ffkes en 't zit erop! Geniet nog goed van je tijd daar, en ik zie u over enkele weken weer terug in't scholeke ;)
    Groetjes!

  • 21 April 2008 - 18:57

    Mama:

    Ik wens je heel veel succes met je musical en ik ben heel benieuwd om het te zien! Ik hoop dat het lukt!
    Veel beterschap voor je been en dat bruine kleurtje komt nog wel terug!
    Als je terug in Belgiëland bent gaat de zon hier misschien ook wel goesting krijgen om te schijnen :-)
    Tot gauw! Toi toi toi

    Dikke kus

    Mama

  • 21 April 2008 - 19:21

    Papa:

    Dag Sarawitch,

    Met je verslag maak je me echt jaloers.
    Ik zou zo een ticket voor Suriname kopen.
    Als je thuis komt zullen we aan je lippen hangen. We kijken er al naar uit om al je verhalen te horen;

    We hebben getracht om de limoenen die over waren van de benefietfuif nog te bewaren. Ze krijgen nue allerlei kleuren maar het groen is verdwenen. Ondertussen kunnen we je heel wat recepten met limoen verklappen;
    Michiel is weg van de limoenthee met 'verse' limoenen;

    tot limoen van kale poen.


  • 25 April 2008 - 12:42

    Ineke:

    Hey meid!!

    Wow, wat een mooie foto's!
    Jammer dat het er zo weinig zijn, ben echt heel benieuwd naar de rest (en de bijbehorende verhalen natuurlijk)! Prachtig daar volgens mij!
    Ps. De cava staat koud, want het is niet lang meer hè!!

    Tot snel!
    Xxx

  • 30 April 2008 - 13:54

    Sandra (van De Nico):

    Hey meisje,
    Bij deze wil ik je heel veel succes wensen met de leerlingenvoorstelling vandaag en je alvast een hele goede thuiskomst wensen! Je zal wel moeten wennen aan het temperatuurverschil maar je familie en vrienden terugzien zal heel veel goedmaken!! En, je wordt ook verwacht in Sint Job hé, kan je al je verhalen in geuren en kleuren vertellen (op de schonen oprit die de Jan heeft gelegd :))! Alle meisje, tot gauw en dikke kusjes,

    Sandra

  • 22 Juni 2008 - 19:26

    Anke:

    Hey Sara,
    ik zag je vandaag in de bakker, ik weet niet of je je blog nog leest maar ik dacht ik probeer maar eens.
    mijn blog is
    www.ankekoyen.waarbenjij.nu

    groetjes,
    Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 32028

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2014 - 03 Oktober 2014

De wijde wereld in! (of toch het oosten!)

06 Februari 2007 - 04 Mei 2007

Poku fu ala sma (Suriname)

Landen bezocht: