moeilijk om je bericht telkens een titel te geven. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sara Opstal - WaarBenJij.nu moeilijk om je bericht telkens een titel te geven. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sara Opstal - WaarBenJij.nu

moeilijk om je bericht telkens een titel te geven.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sara

13 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Zo het is alweer een tijdje geleden, hoewel het niet zo lang lijkt. De tijd gaat hier precies wel snel vooruit. Hoewel de werkdagen hier wel korter zijn. De school begint om kwart voor acht en is uit om kwart voor één. En toch duwen ze daar zeven lesuren in (wel van 40 min) en één pauze (van 20 min). Misschien is dit de moment om wat meer over het schoolleven te vertellen. Dan kan ik ineens op Mevr. Vanderhaeghens vraag antwoorden. Wiskunde wordt hier gegeven met een boek uit het jaar 76 (?) Het staat er zelfs niet duidelijk op. Het heet ‘Moderne Wiskunde’ deel 1 voor de brugklas. En daar krijgen de eerste en tweede jaars wiskunde uit. Vreselijk eigenlijk. Ik heb het gevoel dat ze helemaal niet nadenken over de leerstof. Die wiskunde is zo vreselijk verouderd! En absoluut niet relevant voor de leerlingen. Ik probeer dan af en toe om de wiskunde wat naar hun leefwereld te keren, maar dat is niet makkelijk met die verouderde leerstof. Zo moest ik een les geven over getallenlijnen (!). Ook het tempo ligt hier uitzonderlijk hoog. Op twee jaar één boek (deel 1 dan nog) en op een lesuur toch wel één, als het meevalt twee oefeningen! Maar ik moet er wel bijzeggen dat wij op een LBGO school staan, dat staat voor Lager BeroepsGerichtOnderwijs en het is openbaar onderwijs, dwz gratis. Dus niet alle leerlingen zijn even gemotiveerd, maar dat is in België ook zo natuurlijk. De leeftijd van de leerlingen is wel een groot verschil. Ik sta nu in het eerste en het tweede en de leeftijd varieert van 14 tot 20 jaar.
Mijn muzieklessen zijn wel erg fijn. Hoe vervelend de leerlingen kunnen zijn met andere lessen, zo genieten ze van muziek en zingen. Mijn idee was om de leerlingen liederen te laten zingen van de verschillende culturen in hun klas en van hun eigen favoriete muziek. Zo heb ik in een klas geprobeerd een rap te laten maken door de leerlingen. In Antwerpen hadden we dat ook al eens gedaan en was dat goed gelukt. Maar hier... Groepswerk had ik blijkbaar toch onderschat. Het werkte dus absoluut niet. Ook de reggae die ik probeerde aan te leren sloeg niet echt aan. Maar weet je wat wel absoluut scoort (keer op keer en in elke klas!!!!) CLOUSEAU. Dat vinden ze geweldig. Anne wordt het themalied van de musical en dat zingen ze nu tijdens alle lessen. Ook Daar gaat ze en Fiets zijn de revue al gepasseerd en blijken stuk voor stuk hits!
Ohja, de container is dus gearriveerd!!! Het was net of sinterklaas was geweest. Iedereen hielp mee de dozen leeg te maken. Er zat zo van dat opvulsel in (ben de naam even kwijt), ter bescherming en die leerkrachten gingen er elke keer opnieuw door om zeker te zijn dat ze niets achter hadden gelaten. De computers, de printers, de overhead, ze waren er allemaal super blij mee. En wat vooral een schot in de spreekwoordelijke roos was, waren de tientallen cassettespelers. De ogen van de directrice begon te fonkelen toen ze er telkens meer en meer uit de doos zag komen. Ook de platenspeler die erbij was deed haar veel plezier, al vraag ik mij af waar die terecht gaat komen. Misschien wel bij de directrice thuis. Zij wilde de synthesizer en mijn fiets ook al krijgen als ik weg was, maar voor die sytnhesizer ga ik mijn best echt wel doen dat die wordt gebruikt voor de muzieklessen. Zelfs mijn prachtige Birkenstocks zijn gegeerd door de onderdirectrice. (als ik wegga, wil zij ze wel hebben)
Tijdens de koorklas in de muziekschool heb ik ook al iets aangebracht... Het lijflied van Vialta.... jawel... nee, ik verklap het niet. We maken er een quizje van, reacties graag en de eerste die het juist heeft... ???
We hebben natuurlijk ook nog enkele uitstapjes gedaan. Zo zijn we naar Cola kreek geweest. Een soort mosten maar dan met palmbomen en water rondom (een kreek dus). Vanwaar de naam cola komt is absoluut niet moeilijk te achterhalen. Het water ziet er namelijk echt uit als cola, wat de eerste stappen in het water toch ietwat bemoeilijkt, maar eens je erin zit is het heerlijk.
Dit weekend zijn we naar Brownsberg geweest, twee dagen, met overnachting bovenop een berg met uitzicht op het stuwmeer. Daar zijn we naar watervallen afgedaald, zijn er ware p-shoots gemaakt onder de waterval (niet van mij, wees gerust :)) en zijn we terug naar boven geklommen in de gietende regen! Heerlijk. Ik had er ook onmiddellijk een passend lied bij: In het re- in het re- in het regenwoud (op de melodie van: en we gon en we gon nor van de ven), maar ook de regendans werd er vrolijk gescandeerd! De volgende dag werd er iets minder gezongen toen we terug in onze natte kleren moesten om nog een laatste waterval te gaan bezoeken, maar het was het meer dan waard. We hebben, zelfs een slang gezien en misschien ook een aap...(er viel plots iets uit de bomen en we zagen iets bruin in de top van de boom, waarschijnlijk dus een aap, maar duidelijk hebben we hem niet gezien) Heel de groep is ’s ochtends ook wakker geworden van het geluid van de brulapen, natuurlijk was ik de enige die er vlotjes door heeft geslapen.... (het bleek het geluid van een buldozer te zijn of zoiets) ’s Middags is het dan voor de rest van de dag beginnen regenen en moesten we nog een stop maken bij Baboenhol, een plaats aan de surinamerivier. Daar was een boottocht voor ons geregeld, heerlijk in de regen... Dit was volgens mij een van de enige keren dat ik het hier koud heb gehad, maar het was wel heel erg mooi om te zien.
De regen is wel gebleven tot woensdag. Toen stond onze straat tot aan mijn enkels onder water. Als ik fietste kwamen mijn voeten elke keer in het water. Echt een absurde ervaring. Door die hevige regen is alles wel nog vochtiger geworden. Mijn lakens zijn klammig, papieren zijn vodjes, kleren die pas gewassen zijn, stinken onmiddellijk terug, mijn haar vliegt alle kanten uit en het zweet druppelt overal af, maar daar hebben we al mee leren leven, ik weet niet of ik het nog zou kunnen missen.
Mevr Heyrman is intussen ook al langsgeweest en heeft ons serieus op kosten gejaagd :) Elke dag bijna iets gaan eten of gaan drinken, maar het was wel altijd heel gezellig! Hellen en Charlotte, de meisjes van sociaal werk zijn er nu ook vaak bij en het zijn echt twee lieve, leuke meisjes, een aanwinst!
Nu zijn we allerlei tripjes aan het plannen voor de vakantie. Het moment dat je het binnenland hebt gezien is de stad echt een verschrikking. De stilte, de geuren van het bos, de mooie uitzichten... echt geweldig. Ik kan haast niet wachten tot we weer kunnen gaan.
Ik denk dat dat het zowat was. Moest ik niets meer kunnen laten weten, alvast een heel vrolijk paasfeest allemaal!!! Denk eens aan mij als jullie zo’n heerlijk belgisch chocolade eitje binnenspelen he!!
Groetjes!!
Saraname

  • 14 Maart 2008 - 07:06

    Mama:

    Lieve schat
    Heerlijk wat je daar allemaal doet!En gelukkig zijn de mensen daar zo blij met de inhoud van de container!Ik zal tegen Jan Everaert zeggen dat de cassettespelers een schot in de roos waren!
    Wat betreft het lijflied van Vialta...ik wil toch wel een gokje wagen.."Have a nice day" misschien?;-)
    Ik ga met veel plezier het ontwerp van je musicalscript "annestory" lezen!Hopeijk kan je er een opname van maken dat we dat hier eens kunnen zien!
    Jammer eigenlijk dat je geen foto's op deze blog kan posten...maar nu hebben we nog iets extra om naar uit te kijken als je terug bent!
    Geniet volop van de komende 14 dagen met Jan! Begin maar al af te tellen,morgen is hij er!En misschien heeft hij wel een paaseike bij....!
    Doe dat nog goed daar en leer ze maar goed zingen!
    Dag meisje! Dikke kus van ons allemaal!
    Mama

  • 14 Maart 2008 - 07:35

    Annemiekes:

    Lieve Sara!
    Heerlijk om je te lezen! Wat een leven daar zeg, wiskunde van voor ik geboren ben...vind het wel super dat Clouseau zo aanslaat! Maar goed dat je door 't geluid van de brulapen slaapt, dan weten we ineens dat Jan later voor de kindjes moet opstaan 's nachts!
    Hier alles onder controle, hoewel: ik had een nieuwe auto, ... nu niet meer. gecrasht door de poort op de oprit.(9 dagen oud) Maar niet getreurd, een geluk bij een ongeluk, ik (wij)zat(en) er NET niet bij tussen!
    Verder serieus leven in mijn buik. Zalig!
    Sara, Geniet van je 14 dagen met Jan! 't zal je goed doen!
    Doe dat nog goed daar hè!!
    Groetjes en knuf,
    ook van Juultje ;)

  • 14 Maart 2008 - 10:37

    Philippe:

    Hey,
    enig klasgenootje :)
    Na lang wachten ben ik er dan eindelijk toch geraakt. Blijkbaar bevalt het je daar wel, je komt toch nog terug? Hier veel regen, ginder veel zonneschijn!!! super moet het toch zijn.
    Clouseau op internationale toer dus, misschien moet je hen vragen voor een extra finaciele bijdrage om al je etentjes te blijven betalen.
    tot binnekort
    xxx
    Philippe

  • 14 Maart 2008 - 14:13

    Mieke En Indi:

    He he
    Leuk om nog eens wat te horen, Ik moet veel aan je denken. Ben zelf al eens een paar keer op stap geweest maar kijk er naar uit om dit terug samen te doen !!
    Geniet van je tijd en de ervaring ginder, hier gaat gewoon alles zijn gangetje, de def uitslag is wel gevallen en ik ben er blij mee. En ja ik heb een nieuwe auto gekocht!!
    Geniet van Jan nu hij er zo ongeveer is.
    Dikke kus en knuf
    Mieke en Indi

    Groetjes van ons mam

  • 14 Maart 2008 - 16:09

    Papa:

    Dag Sarewitch,

    Ik merk dat je een boeiende en leerzame periode meemaakt.
    Ik hoop dat je de volgende weken met Jan veel kan genieten van de Surinaamse natuur.
    Mijn gok over het lijflied van Vialta is....Tebe poem. En de winnaar is ..... Koen.
    Wat kan ik je vertellen over de gebeurtenissen in dit apenland.
    Over 'the golden five'. De club van Michiel die ons tuinhuis zijn binnengevallen en bezig zijn met de redecoratie van hun KOT. Zo hebben ze het gedoopt. Een grote tekenplank is op zoek naar een andere lokatie. Is er in Paramaribo nog een ruimte te huur ?
    De 'fab four'vriendinnen van Anne die we even hebben gezien tijdens het theaterproduct waarin Anne schitterde. Superenthousiaste meiden weet je wel. Het stukje theater van Anne mocht ook gezien zijn.
    Zijn 'the magnificent seven' waardig genoeg om je over de oceaan te berichten ?
    Het is een al gedateerde film met Charles Bronson waarnaar wordt verwezen in de film The Kite Runner. Ik ben hem gaan zien met ons Anne. Een mooi verhaal trouwens. Heb je ginder in Paramaribo ook kans om een filmpje te pikken ?
    Of vertel ik over de 'singing six'?
    Het zijn de zes klankschalen die we in de school hebben aangekocht.
    Nu nog zien wat we er allemaal mee kunnen doen.
    Vanavond gaan we zelfs een stukje zingen.
    Wellicht het lijflied.

    Papa.


  • 14 Maart 2008 - 16:15

    Tine V:

    Hey! Je bent er echt aan't van genieten, super! 't Zal een hele shock zijn om van dat alles terug naar België te komen!!! Profiteer er nog van! En veel plezier met Jan!! Zal geweldig zijn om die ervaring te kunnen delen! Ik ben ook héél benieuwd naar foto's uiteraard!!! :)

    kussie x

  • 14 Maart 2008 - 16:33

    Anne:

    ben blij dat het goed gaat met u! wel stiekem stik jaloers! mis u al (jaja, toch wel). Heb dinsdag een voorstelling (10 voor talent) ben zenuwachitg, maar zie het wel zitten. De eerste problemen met de peugeot... geen idee wat eraan mis is, maar moet na elke rit het water bijvullen..
    Soit, hoop op snel nieuw bericht, en denk ook trouwens have a nice day, wat heb ik gewonnen?

    Liefs Anne xx
    doe jan de groetjes

  • 17 Maart 2008 - 13:53

    Mia Schellekens:

    Sara, ik veronderstel dat je 'Have a nice day' hebt gezongen met de kinderen. Dat is toch zowat het lijflied van Vialta.
    Leuk je verslag te lezen,geniet er nog van! zingen en muziek vallen duidelijk beter in de smaak dan wiskunde, maar dat is niet verwonderlijk.
    groetjes,
    Mia

  • 17 Maart 2008 - 21:54

    Hilderik:

    Een zalige Pasen voor jullie ginder ook en wij denken zeker aan jou als we een heerlijk paasei naar binnen werken!
    Nog geen heimwee naar Vialta? We zijn met een moeilijk ding bezig van Van Nuffel (had ik al gezegd geloof ik), hopen dat het wat aanslaat bij de toekomstige toehoorders.
    Tot ziens in de pruimentijd !

    Hilderik

  • 18 Maart 2008 - 19:50

    Stefan Verboven:

    Hoi Sara
    Leuk om nog eens iets van jou te lezen. Blij dat het allemaal goed met je gaat. Ik gok, net zoals je papa op 'TEBE POEM'. Laat maar eens horen als je terug thuis bent (of eerder via mail) wat het is geworden. Ik hoop dat je nog schitterende dagen ginder kunt meemaken en wens je het allerbeste. Kom maar gauw terug naar Vialta, we missen je.
    Stef.

  • 21 Maart 2008 - 07:36

    Lieve:

    Hier is't ook regenseizoen denk ik, maar dan wat kouder dan ginder ;)
    Tof om te lezen wat je allemaal beleeft!
    Geniet ervan!
    Groetjes!

  • 22 Maart 2008 - 14:14

    Bert Verbeeck:

    Het is duidelijk dat wij een rijkere, rijpere, meer levenservaren Sara gaan terugzien. Belevenissen en herinneringen die je een heel leven mee mag dragen...
    Nog een gokje voor het Vialta-lijflied: In onze vroegere huiskamerperiode was dat zeker TEBE POEM, maar ik denk dat je nu wel HAVE A NICE DAY zult bedoelen !
    Maak er nog een fantastische tijd van !!!
    Bert

  • 23 Maart 2008 - 16:35

    Cis:

    Hoi Sara
    Tja, wat die wedstrijd betreft...Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de eerste prijs een "Meet, dinner & greet" met de dirigent is, dus wil ook ik zeker een gokje wagen. Probleempje: ook ik ben er zeker van dat je "Have a nice day" hebt aangeleerd, hoewel 'Tebe poem' toch wel het meest oorspronkelijk lijflied van Vialta was. Maar zoals je al gelezen hebt, denken de meesten daar zo over. Ik heb daarom een oplossing voor dit probleem, en dat is natuurlijk een schiftingsvraag. Mijn antwoord op de schiftingsvraag is "Cis", en ik heb redelijk veel kans daarmee te winnen, want de schiftingsvraag die ik wilde voorstellen is "Wie is de eerste die de schiftingsvraag juist beantwoord?"
    In ieder geval: geniet nog van je tijd met Jan daar, en van de tijd nadien ook natuurlijk. Ben razend benieuwd naar de muziek die je gaat meebrengen (schrik voor ritme weetjenogwel... :-)
    Groetjes, en tot je volgende verslag.
    Cis

  • 26 Maart 2008 - 17:18

    Cis:

    Dag Sara
    Heb even rondgeneusd op je host, en nu blijkt dat jij gratis 10 foto's kan plaatsen op dit blog? Ik hoor dat veel mensen hier wel razend benieuwd naar zijn... Een ideetje?
    Groeten
    Cis

  • 21 April 2008 - 17:31

    Tinne:

    Hoi meid,
    Sorry dat ik nu pas iets laat weten .. ik krijg geregeld mails van jou aan maar die krijg ik nooit open. Dus nu hier maar even een berichtje hé ..

    Op de foto's heb je het daar precies wel heel goed hé .. Das echt super!

    Ik wens je nog even super veel plezier daar en zie dat je veilig en gezond terug komt hé ... dan kunne we weer beginnen aan die feestjes op de volley!!!

    xx Tinne Kimpe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 32021

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2014 - 03 Oktober 2014

De wijde wereld in! (of toch het oosten!)

06 Februari 2007 - 04 Mei 2007

Poku fu ala sma (Suriname)

Landen bezocht: