BERGEN EN BOTEN - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Sara Opstal - WaarBenJij.nu BERGEN EN BOTEN - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Sara Opstal - WaarBenJij.nu

BERGEN EN BOTEN

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

10 Juni 2015 | Indonesië, Labuhanbajo

BERGEN EN BOTEN
MALEISIË
Waar was ik, het raftavontuur...
Na deze 'dag'uitstap had ik nog wat dagen over, lief Italiaans meisje met haar mama in het hostel ontmoet (leuke atmosfeer daar, Lucy's homestay, aanrader!) waarmee ik wat marktjes en mini-eilandjes bezocht en lekker mee heb gegeten!
Net of ik met Sandra en haar mama op stap was :)
Na een late night shop (sommige kleren moeten écht weg, maar de tot op de draad (letterlijk) versleten short krijg ik niet achtergelaten...) de volgende dag op het vliegtuig naar sandakan (heen had ik 6u op een bus gezeten, de half uur durende vlucht was nauwelijks duurder!) EN ik kon de berg die ik wilde beklimmen mooi zien, dus dat viel ook al mee!

Terug in sandakan, kwam Gert met terug ophalen. Gezellig ontbeten, pakketje naar huis gestuurd (want de brus was jarig, papa wilde een t-shirt en moederkesdag was geweest...) en dan naar DE LODGE!
Het paradijs dat Jason en Gert van nul uit de grond (alle uit de berg) hebben gestampt!
Mooie lodge op de top van een berg (600 trappen in totaal Gert?), midden in de jungle (én palmplantages :( ) aan de KINABATANGAN RIVIER

Heerlijke dagen gehad! Super lekker eten, leuke mensen, gechineespoept, gewandeld, de trap genoeg gedaan (ik zelfs een keer extra, voor t ontbijt... Snel effe naar beneden, mijn wandelschoenen vergeten... Maar Jason had weer een super verrassing bij t ontbijt als ik weer boven kwam!) toffe boottochten op een mooie rivier EN de PROBOSCIS apen gespot! Coole beesten! Echt leuk! Iedereen die een topverblijf wil bij leuke mensen: GO!!!

Na opnieuw afscheid, vertrok ik naar SEMPORNA (ook in Borneo, Sabah) waar ik officieel Scuba Junkie kon gedoopt worden!
Rescue dive cursus gedaan (das de laatste stap voor DIVEMASTER :) , als in, ik kan mensen gaan gidsen en werken in een duikshop, maar nog ni voor nu... Nu kan ik enkel mensen redden, ook tof! )
EN 5 dagen ofzo vollen bak gedoken rond MABUL EN SIPADAN, voor dat laatste eiland moest ik dus wachten op een permit, er mogen maar 120 personen per dag duiken.
WAUW! ONGELOFELIJK!
Coole kleine dingen gezien tot haaien en tornado's van barracuda's. GEWELDIG!! En opnieuw leuke mensen!
Zelfs semporna (stinkend gat met buiten een mooie moskee niks charmant) voelde aan als een thuis waar ik met een klein hartje toch maar afscheid nam!

Oh ja, was ook een paar nachten op MABUL (eiland vlakbij) waar ik 1 avond met mijn ukulele de locals heb leren kennen rond een kampvuur op het strand én de illegale filipino-rum.

Wat me in Azië al wel is opgevallen, wij, Belgen, kunnen een PAK beter drinken :)

Maar goed! Tijd om weer eens verder te gaan!
Plan na Maleisië was Indonesië, (op aanraden van amber en Roeland)
Ik wilde starten in Lombok, maar iemand uit de 'duik-scène' zei dat ik absoluut moest stoppen in nusa lembongan in Bali om er te duiken. Dus na 2 jaar stond ik terug op BALI, zonder de lieve zus en Amber en Roeland (wat wel een beetje raar was!)

Ik had natuurlijk niks geboekt, maar een meisje die ik in Semporna had ontmoet, zat op dezelfde vlucht, dus ik besliste om met haar een taxi te delen en naar hetzelfde plekje te gaan.
Daar aangekomen, deed de nachtwaker open en vroeg ik of ik ook kon blijven, geen probleem! OEF! Dag taxi!
Maar je raadt het al, er was toch geen plaats! LACHEN!
Na veel vijven en zessen kon ik in een massagehokje slapen, goed genoeg! EN goedkoop EN alleen!

Ik had het plan opgevat nog even in CANGGU te blijven, omdat ik niet echt zin had in gehaast.
De volgende ochtend checkte ik voor de zekerheid al eens bij de receptie hoe ik uiteindelijk best naar nusa lembongan kon gaan (bleek redelijk duur). Tijdens mijn vers ochtendsapje, komt een vrouw naar mij die zegt dat ze naar Nusa Lembongan gaan, of ik mee wilde, taxi delen, goedkope boot zoeken.. Ok! Dus toch ineens door!

Uiteindelijk met Eva (Zweden) en Anne-Maartje (nl) redelijk wat tijd doorgebracht op NUSA LEMBONGAN! Maar ook natuurlijk GEDOKEN!
(En mijn eerste yoga-les van mijn leven gehad... Niet gebeten door de microbe voorlopig :) )

2 jaar geleden was ik hier dus ook al geweest, was raar om terug te zijn, zeker omdat het gezelschap van toen er niet bij was, maar ook om te zien hoe snel een klein eiland kan veranderen!
Maar het duiken was super! Manta rays die voorbij cruisen, kristalheldere baaien EN stromingen! Man man! Ik werd gelijk terug in de tijd getrokken toen we op onszelf gingen snorkelen 2 jaar geleden en werden verrast door een mega stroming! We waren gek toen (zonder dat we het wisten...)

Na een paar dagen duiken en relaxen, tijd om door te gaan naar LOMBOK, waar ik de vulkaan RINJANI wilde beklimmen (wat me in Maleisië met kinabalu niet was gelukt) en een boot naar Flores wilde nemen.
Maar de laatste dag in Nusa Lembongan kreeg ik een mega snotvalling, dus moest ik in lombok eerst beter worden...

Paar dagen rusten in SENGIGGI, mooie zonsondergangen, lekker eten, goedkope massage (60.000 idr voor een uur, dus rond 4 euro :) ) rondcruisen in mooie omgeving, vriendelijke mensen, verraderlijke rijstwijn (waar ik wel beter van werd!)

Bijna genezen besloot ik eerst KUTA te bezoeken. Dé surfspot van Lombok.
Ik sliep in Same Same, gerund door een Belgisch koppel, aanrader! Toffe dorm, leuke mensen en Kuta en omgeving, wauw!

Redelijk genezen, boekte ik mijn vulkaantrip om daarna nog een mooi strand te gaan bezoeken achterop de brommer bij natalie, een Brits meisje die in mijn dorm sliep (de dagen ervoor reed ik of zat ik achterop bij een Duitse).
En ja hoor! We gingen van de weg, ze remde verkeerd in de gravel en daar gingen we! Bye bye rinjani!

En om het spannend te houden stop ik hier en moet je wachten hoe het afloopt, maar ik schrijf nog, dus ben ok!

Oh ja, zal nog eens een tussendoorverhaal doen!

De eerste dagen in nieuw Zeeland liet ik mijn bril vallen met als resultaat 1 gebroken glas... Redelijk lastig, maar ik leerde ermee leven.
Het duurde tot Maleisië dat ik tijd nam om het te laten maken en prijzen te checken.
Die hebben ongelofelijk veel optiekers daar! Ni normaal! En snel! 1 uur later is je bril klaar!
Dus ik had prijzen gevraagd en t was overal wa hetzelfde.. 60rm per glas (das 15euro)
De volgende dag ging ik met mijn bril naar een winkel (waar ik nog ni was geweest, t was toch overal hetzelfde)
Vrouwke van de winkel checkt mijn bril en vraagt een te hoge prijs, dus ik onderhandel en zeg wat anderen vroegen, dan checkt ze nog eens, denkt dat mijn lens mss van plastic is en PATS! Daar gaat mijn nog goeie glas!
Ik wist ni wa kijken of wa zeggen!

Oh, we maken ze allebei voor dubbel de prijs! WABLIEFT?!? Maar Sara zou Sara ni zijn als ze het uiteindelijk gefikst kreeg voor de normale prijs van 1 glas, of wa dachten ze!!! :)

Doei!
X