BLIJ WEERZIEN x 11 - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Sara Opstal - WaarBenJij.nu BLIJ WEERZIEN x 11 - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Sara Opstal - WaarBenJij.nu

BLIJ WEERZIEN x 11

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

25 Mei 2015 | Indonesië, Lombok



SRI LANKA
De reis naar Sri Lanka: Nieuw Zeeland--> Sydney --> Bangkok --> Mumbai --> Colombo, een heuse trip! En deze begon al heerlijk! De vlucht naar Sydney had vertraging! Uiteindelijk ben ik toch nog op de vlucht naar Bangkok geraakt, maar daar aangekomen moest ik toch vaststellen dat mijn bagage het niet had gehaald! Dus in Colombo zou ik al 6u moeten wachten, hip hoi!
Maar goed... In Mumbai zag ik ons Charlotte al! Wat was dat leuk, gek, speciaal, raar, ongelofelijk...

In Colombo aangekomen eerst ontbijt gezocht en een plekje om te crashen (voor de komende 6u...).

Met dat hele bagage-avontuur ook gelijk gemerkt dat ik in een andere cultuur was terechtgekomen.. Na 5 maanden Engelstalige landen en redelijk westers, ineens mensen die onverstaanbaar Engels praten (als dat al het geval is) en nee schudden als ze ja bedoelen (en dan een beetje moe en lang moeten wachten op je rugzak.. Hmmm..) ik was blij dat we konden vertrekken!

Na lunch en een 1e sapje in Colombo op de trein naar GALLE, ommuurde stad/fort. SUPER HEET --> strand zoeken --> JUNGLE BEACH --> paradijs --> hoera!
Mooie zonsondergangen, lekker eten, fantastisch gezelschap, maar Sri Lanka voelde voor mij druk!
1 baan waar iedereen moet zijn EN eerst wil zijn! Gekken!

Na Galle met de bus naar TISSA! Die dag was het volle maan en dat is een feestdag bij de boeddhisten, dus wij naar een tempel in KATARAGAMA. Tof ze!
Eerste olifant gezien, veel vriendelijke mensen die ons bloemen gaven om te offeren, bananen om te eten en één of ander zoet sapje!
Met onze pasgekochte paraplu, op blote voeten, sarong als lange rok door de tempels als bijna enige blanken, leuke ervaring!

De volgende dag in het holst van de nacht op voor de 1e 'echte' safari van mijn leven!
Geslaagd durf ik te zeggen! Luipaard, beer, olifanten (van héél dichtbij!), krokodil, buffels, jakhalzen, herten, pauwen (daar doen ze hier zot over, grappig!), apen, mooi park, maar HEET!! En lang :)

Vanuit Tissa konden we mee in de taxi met de bazin van ons guesthouse naar MATARA, thank you very much!
We hadden er een kamer geboekt via booking.com maar niemand bleek dat te kennen en het adres klopte blijkbaar ook niet! Gelukkig (!) kende een tuktuk chauffeur wel nog iemand met een guesthouse! Maar goed! We kwamen terecht in een oase van rust vlakbij een prachtig strandje dat we bijna voor ons alleen hadden!
Matara en tempels nog bezocht en dan op weg naar NEGOMBO, waar we de rest van het gezelschap gingen ontmoeten!

Mama, papa, Michiel en Marjolein en Amber, Roeland en Flores!
Opnieuw, weerzien was leuk, raar, geweldig, vreemd EN het leek nog maar gisteren dat ik afscheid had genomen, alsof ik nooit was weggeweest!

Heerlijke twee weken! Veel gezien, gedaan, gegeten, spelletjes gespeeld... EN met het hele reisgezelschap de hele tijd samen gebleven! TOP TOP!

Wat hebben we juist gedaan:
KANDY: regenachtig, botanische tuin, tempel van de tand, Boeddha op berg
SIGIRYA EN DAMBULLA: ruïne op een rots en tempel in een rots
HATTON: accommodatie uit de jaren stillekes, maar charmant! Midden tussen de theeplantages!
ELLA: schattig plekje in de bergen, mooie wandelingen!!
UDA WALAWE: nationaal park
MIRRISSA: eindelijk het paradijselijke strand :) whales proberen spotten en alwaar er afscheid moest genomen worden. Eerst van Charlotte en dan de VOP'kes, nog een dagje strand met RAF en ik was weer alleen...

Wat nu? Nieuw Zeeland en het bezoek was achter de rug, nu Azië, een extraatje waar ik nog niet over had nagedacht.

Ineens dacht ik aan Gert, iemand van Wortel die negen jaar geleden naar Maleisië was verhuisd en die ik toen beloofde om te bezoeken, maar wat nog steeds niet gelukt was! DUS, goei idee!!
Gert was pas een week na mijn bezoek weg moest terug thuis, dus in tussentijd ging ik mijn advanced duikbrevet halen in PERHENTIAN!

2 kleine eilandjes op sommige plekken vol toeristen, op andere heerlijk verlaten stranden en mooie onderwaterwereld!
Terug onder water zijn was zalig! Het begin van een verslaving! Na 4 heerlijke dagen op het eiland (de laatste dag was eigenlijk rond het eiland.. Met een kajak! Aanrader, maar vermoeiend en met momenten angstaanjagend :) gelukkig deed ik dit met een stoere Italiaan, dus heb ik het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht! ) dus, na 4 eiland dagen ging ik naar Borneo, Sabah, waar Gert, Leo (Lex) en Jason mij kwamen ophalen.

Bij hen in Sandakan ben ik bijna een week blijven hangen. (Terwijl Sandakan niet zoveel te bieden heeft) Maar opstaan (tegen 10u, half 11) ontbijten, iets doen (of niks), koffie drinken, dineren, SS2 en Chinees poepen kon ik wel aan voor een paar dagen. En het gezelschap hield me daar ook wat langer!

Ik had intussen ook beslist dat ik in Sipadan wilde duiken, daar had ik een permit voor nodig en daar moest ik nog even op wachten, dus intussen 6 dagen naar Kota Kinabalu (KK in de volksmond!). Ook weer, niet zo veel te zien, maar na al dat gereis, geniet ik van alles op 't gemakske te doen. Rondhangen, niet té veel proberen te doen, zalig! (Ik wilde de hoogste top van zuid-oost Azië wel beklimmen, maar ook hier was de wachttijd te lang, zelfs voor mij!)

Wat heb ik wel gedaan--> geraft
HET RAFTAVONTUUR! (1 en 2 mei)

Jason had voor mij een dagje raften geregeld! Dus 1 mei om 5.15 AM (!!!) stond ik, half slapend, klaar!
Opgepikt, dik uur rijden naar Beaufort om daar te trein te nemen (goeie manier om het land te zien!)
Na meer dan een uur wachten op de trein en ingestapt te zijn, kwamen ze ineens roepen: raften, cancel (eigenlijk zeiden ze: rapting cancel :) ) want er was een landslide geweest en na het opruimen bleek de rail kapot... Dus terug naar KK om totaal uitgeput aan te komen en van Jason te horen: zo jammer van het raften.. Sorry... Maar morgen pikken ze je terug op! --> Ik dacht: NEEEEEE!!!!! Terug zo vroeg, maar goed.. Dus de volgende dag opnieuw voor dag en dauw in een busje naar het station... Wachten, wachten, wachten en niemand die iets wist!
Mensen die klagen over den NMBS --> you ain't seen nothing yet!! ( en dit was hier dus normaal!)

Uiteindelijk na toch wel ongeveer 3u wachten was er een trein.. Te veel volk voor 2 voertuigen, waarvan 1 zonder zetels! Moesten ze met uniformen klaarstaan of geweren.. Het plaatje klopte...
Maar leuke treinrit! Door het groen, langs de rivier, naast leuke mensen!

Halte 1 voor de rafters: snel spullen wegleggen, omkleden en terug in de trein die aan het wachten was, dan naar het startpunt, de rivier was zo hoog en snel dat de trip maar 40 min, 1u zou duren (en ik was al 7u onderweg!)
Maar goed, leuke rivier! Veel rapids met hoge golven.

Ik deelde de boot met 4 Chinezen en 2 meisjes van Hong Kong. Ja mannen.. Die Chinezen, echt een ras apart ze!
Als de gids riep: paddle, deden ze niks en als hij riep: stop, dan begonnen ze te roeien.. Er is dan uiteindelijk ook 1 van hen uit de boot gevallen :) haha!

Tegen dat de zon onderging waren we terug in KK, lange dag, maar een aanrader, zeker een dag die ik niet snel ga vergeten!

Amai, das wel weer genoeg voor 1 verslag...

Tot snel!
X

  • 01 Juni 2015 - 16:24

    Ine Aerts:

    Hey Noppie, mar dat is lang geleden seg ... Kheb eindelijk de tijd gevonden om je verslagen beetje te lezen ... Leuk leuk leuk ! Ik begin uit te kijken naar ons einde-schooljaar-feestje en plots verneem ik dat je nog niet terug zal zijn dan :( Groot gelijk hoor, maar wel kleine tegenvaller voor de dees! Ben benieuwd naar de verhalen die de blog niet halen wegens niet-geschikt-voor-publicatie, maar ook naar de andere verhalen als jij ze live vertelt :) Wanneer komt je exact terug ??? xxx Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 32020

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2014 - 03 Oktober 2014

De wijde wereld in! (of toch het oosten!)

06 Februari 2007 - 04 Mei 2007

Poku fu ala sma (Suriname)

Landen bezocht: